Książkowa jesień-nowości w Artetece

Wraz z początkiem jesieni do Arteteki trafiły książkowe nowości.  Dziś chcielibyśmy nieco rozbudzić Waszą ciekawość i pokazać Wam co ciekawego zagościło na naszych półkach.

Font, nie czcionka!

Jeśli interesujecie się sztuką książki i typografią musicie sięgnąć po pozycję Wystrzegaj się futury Douglasa Thomasa.  Futura to geometryczny, bezszeryfowy krój pisma stworzony w latach 1924- 1926 przez Paula Rennera. Na książkę składa się kilka ciekawych rozdziałów, jak np. omówienie „służby” Futury w polityce. Co ciekawe, astronauci, którzy jako pierwsi postawili kroki na Księżycu, pozostawili tam tabliczkę z napisem, do którego stworzenia użyto Futury. Publikacja wzbogacona jest o fotografie szyldów reklamowych, plakatów, kadrów filmowych, gdzie wykorzystano tytułowy font.

Zwierzyniec. Okazy wybrane

Chyba nie ma nic bardziej banalnego niż książka dla dzieci o zwierzętach. Czasami jednak wystarczy dobry pomysł i świetna realizacja, by prosty temat stał się oryginalny. Dokładnie jest tak w przypadku Zwierzyńca wydanego w ramach Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego 2018. Autorzy, Maciej Byliniak (tekst), Ewa Stiasny (opracowanie graficzne) i Karolina Grabarczyk- Chochołek zabierają nas w podróż przez świat zwierząt, które spotkamy na obrazach, rzeźbach , przedmiotach użytkowych. Ponad 200 dzieł sztuki i obiektów rzemiosła artystycznego wraz z napisanymi specjalnie do nich tekstami.

Chciałbym tylko zamówić coś do jedzenia

Co zdarzyłoby się, gdyby grafika spotkała gastronomię? Na to, bardzo nietypowe pytanie odpowiada publikacja Menu Design in America. Z początkiem XX wieku restauracje stały się coraz bardziej powszechne. Menu przestało być tylko kulinarną listą, a stało się narzędziem marketingowym. Na niemal 600 stronach autorzy zgromadzili karty dań z przeszło stu lat. Ta niezwykła kolekcja wzbogacona jest o fotografie wymienionych restauracji. Kompedium powinno spodobać się wszystkim fanom grafiki użytkowej.

Jak rozplanować szpalty?

Nawyki czytelnicze odbiorców zmieniają się coraz bardziej. Projektanci graficzni szukają nowych dróg dotarcia do odbiorców. Jak wykorzystując typografię zachęcić do lektury tekstu, gdzie umieścić ilustracje by w wciągający sposób opowiedzieć historię? Uwagi i spostrzeżenia profesjonalistów z największych dzienników na świecie. Wszystko to opatrzone sylwetkami grafików, a także przykładami prasowych tytułów. Co ciekawe, w książce pojawia się jedna z polskich gazet. Newspaper Design to świetne wydawnictwo dla projektantów, wydawców, ale też dziennikarzy.

 

To tylko wybrane książki z naszych nowości.  Po więcej zapraszamy, jak zwykle do Arteteki.

Kinga Więcławska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s